رژیم غذایی بعد از عمل لوزه | چگونه مراقب تغذیه کودکانمان پس از جراحی لوزه باشیم؟

رژیم غذایی بعد از عمل لوزه در کودکان جز مهم‌ترین مراقبت‌های پس از عمل است که رعایت آن باعث می‌شود کودک سریع‌تر به مصرف غذاهای عادی برگردد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه پس از عمل جراحی برداشتن لوزه بتوانید بهترین مراقبت غذایی را از کودک خود داشته‌باشید.

عفونت لوزه

عمل لوزه چیست؟

برداشتن لوزه یک روش جراحی برای برداشتن لوزه‌ها است. لوزه‌ها دو غده کوچک هستند که در پشت گلو قرار دارند و گلبول‌های سفید خون را در خود جای می‌دهند تا به بدن در مبارزه با عفونت کمک کنند اما گاهی اوقات خود لوزه‌ها هم عفونی شده و دچار التهاب می‌شوند.

التهاب لوزه‌ها همان عفونت لوزه‌ها است که می‌تواند باعث تورم لوزه‌ها و گلو درد شود. اپیزودهای مکرر لوزه ممکن است دلیلی باشد که فرد باید لوزه‌های خود را بردارد. سایر علائم التهاب لوزه عبارتند از تب، مشکل در بلع و تورم غدد اطراف گردن.

التهاب لوزه‌ها و نیاز به برداشتن لوزه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. با این حال، افراد در هر سنی می‌توانند با مشکل لوزه‌های خود مواجه شوند و نیاز به جراحی داشته باشند. پزشک با معاینه ممکن است متوجه شود که گلوی فرد قرمز شده و لوزه‌هایش با پوششی سفید یا زرد پوشیده شده است. گاهی اوقات، تورم لوزه می‌تواند خود به خود از بین برود. در موارد دیگر، آنتی بیوتیک یا برداشتن لوزه ممکن است لازم باشد. همچنین برداشتن لوزه می‌تواند درمانی برای مشکلات تنفسی مانند خروپف شدید و آپنه خواب باشد.

درست است که لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، اما برداشتن آن‌ها بر توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها تأثیری ندارد. سیستم ایمنی راه‌های زیادی برای مبارزه با میکروب‌ها دارد.

دو نوع اصلی جراحی لوزه عبارتند از:

  • برداشتن لوزه سنتی: هر دو لوزه به طور کامل برداشته می‌شوند.
  • برداشتن لوزه داخل کپسولی: جراح تمام بافت لوزه آسیب دیده را برمی دارد، اما یک لایه کوچک برای محافظت از عضلات گلو باقی می‌گذارد. احتمال کمی وجود دارد که بافت باقیمانده دوباره رشد کند یا عفونی شود و به جراحی لوزه مجدد نیاز داشته باشد، اما این مسئله شایع نیست.
معاینه لوزه در کودکان

چرا عمل جراحی لوزه در کودکان انجام می‌شود؟

کودکان معمولا وقتی نیاز به عمل جراحی لوزه پیدا می‌کنند که:

  • لوزه‌های آنها به قدری بزرگ باشد که راه هوایی را مسدود کرده و نفس کشیدن را سخت می‌کند.
  • لوزه‌های متورم می‌توانند تنفس را سخت کنند، به خصوص در هنگام خواب و باعث شوند کودک در هنگام خواب خروپف کند و نفسش برای مدت کوتاهی متوقف شود. به این توقف تنفسی آپنه می‌گویند که می‌تواند باعث شود کودکان خواب سالم و آرامی نداشته‌باشند و می‌تواند منجر به بروز مشکل در یادگیری، رفتار، رشد و بروز مشکلات قلبی شود.
  • لوزه‌های آن‌ها اغلب عفونی می‌شود. در صورتی که کودک دچار عفونت‌های لوزه‌ زیادی شود (حداقل ۷ عفونت در یک سال، بیش از ۵ عفونت در سال برای ۲ سال متوالی یا ۳ عفونت در سال به مدت ۳ سال متوالی)، ممکن است پزشک برداشتن لوزه‌ها را توصیه کند.

متخصص بیهوشی کودک را در طول عمل در خواب نگه می‌دارد و پزشک جراح در زمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جراحی را از طریق دهان باز کودک انجام می‌دهد و هیچ بریدگی روی پوست و هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهدداشت. جراحی، صرف نظر از اینکه چقدر رایج یا ساده باشد، می‌تواند برای کودکان ترسناک باشد. با صحبت در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشد، به آماده‌سازی فرزندتان کمک کنید.

پس از عمل برداشتن لوزه ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؟

پس از جراحی، کودک شما ممکن است به طور موقت علائم زیر را تجربه کند:

  • ناراحتی معده در اثر بیهوشی
  • تب با درجه پایین (تا ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت یا ۳۸.۶ درجه سانتیگراد تا پنج روز اول پس از جراحی معمول است)
  • لکه‌های سفید، زرد یا خاکستری در پشت گلو تا دو هفته پس از جراحی که نشانه طبیعی بهبودی است.
  • درد گوش یا گردن که معمولا از جایی که لوزه‌ها قرار داشتند ناشی می‌شود و ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد.
  • بوی بد دهان که با بهبود زخم ها بهبود می‌یابد (مسواک به بوی بد دهان کمک نمی‌کند)
  • تغییرات صدا که معمولا در عرض دو یا سه هفته از بین می‌روند
    لکه های کوچک خون که از بینی یا در بزاق دفع شوند.

مراقب باشید که خونریزی می‌تواند بسیار جدی باشد. هر مقدار خون قرمز روشن، لخته‌های بزرگ یا استفراغ خون طبیعی نیست. در صورت بروز هر گونه خونریزی با جراح فرزند خود تماس بگیرید و پزشک به شما اطلاع خواهد داد که چه کاری انجام دهید.

تغییرات پس از جراحی برداشتن لوزه

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای پس از عمل جراحی برداشتن لوزه

پس از برداشتن لوزه، شایع‌ترین شکایت گلودرد است که می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که خوردن یا آشامیدن را سخت کند. به همین دلیل است که خوردن و آشامیدن برخی چیزها و اجتناب از برخی مواد غذایی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین در چند روز اول پس از جراحی، خوردن یا نوشیدن چیزهای سرد و نرم می تواند کمک کند. اجتناب از غذاهای سفت، تند، ترد یا گرم نیز ممکن است به کودک شما کمک کند راحت‌تر غذا بخورد.

غذاهایی که به عنوان غذاهای اولیه باید به کودک داده‌شوند

این غذاها راحت‌تر بلع می‌شوند و باید اولین غذاهایی باشند که کودک بعد از جراحی می‌خورد یا می‌آشامد. خوردن نوشابه و غذاهای برپایه گوجه فرنگی و یا گریپ فروت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون می‌توانند باعث درد گلو شوند. گرم یا سرد بودن غذا فرقی نمی‌کند. غذاهای خنک اغلب برای گلو درد کودک احساس بهتری دارند.

غذامثال
آب‌میوهآب سیب، آب هلو، آب انگور سفید، نکتار گلابی،
میوهمیوه‌های صاف شده یا پوره شده
شیرشیر شکلات، شیک
سوپهر سوپ صاف شده (بدون تکه‌های غذا)
غلات صبحانهغلات پخته شده مانند خامه گندم یا بلغور جو دوسر
دسربستنی، پودینگ، ژله، کاسترد، شربت، ماست

غذاهایی که به عنوان غذاهای ثانویه باید به کودک داده‌شوند (غذاهای نرم)

هنگامی که کودک شما احساس بهتری در گلوی خود داشت، برخی از غذاهای زیر را امتحان کنید. این غذاها را تا دو هفته قبل از اینکه فرزندتان به رژیم غذایی عادی خود بازگردد، سرو کنید. غذاهای ترد یا سرخ شده ممکن است به پشت گلوی کودک شما آسیب برساند.

غذاتوضیحات
میوهمیوه‌های کنسرو شده و میوه‌های تازه و نرم مانند خربزه و موز را انتخاب کنید. از میوه‌ها و آب مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، لیموترش و گریپ فروت دوری کنید.
نان، برنج و سیب زمینینان های دانه ریز بدون دانه یا آجیل، کلوچه ساده، بیسکویت، پنکیک، نان تست فرانسوی، رول وافل، برنج سفید، سیب زمینی سفید یا سیب زمینی شیرین که بدون پوست پخته یا له می‌شوند را انتخاب کنید.
گوشت و پروتئینتخم مرغ، پنیر، گوشت چرخ کرده یا ریز خرد شده، مرغ و ماهی.
سبزیجاتسبزیجات نرم و پخته
سوپپاستا، سوپ، کاسرول، ماکارونی و پنیر، اسپاگتی.
دسرکیک، پای خامه‌ای و آب نبات شکلاتی ساده بدون آجیل. از دسرهایی که طعم مرکبات دارند (لیمو، پرتقال، گریپ فروت یا لیموترش) اجتناب کنید.

تغذیه کودکان پس از برداشتن لوزه

چه چیزهایی را پس از عمل جراحی برداشتن لوزه باید محدود کرد

محصولات لبنی را محدود کنید: لبنیات می‌تواند ناراحتی معده را بدتر کند. بنابراین، اگر کودک حالت تهوع یا استفراغ دارد(عوارض جانبی داروهای بیهوشی و ضد درد)، به او به جای بستنی، تکه‌های یخ زده میوه بدهید.
از مرکبات پرهیز کنید: غذاها و نوشیدنی‌های حاوی اسید سیتریک بالا، مانند آب گوجه‌فرنگی و لیموناد، می‌توانند باعث ایجاد درد شوند.
از چیزهای خیلی داغ اجتناب کنید: نوشیدنی‌ها یا سوپ‌های داغ را به کودک خود ندهید
غذاهای نرم بخورید: از غذاهایی با لبه‌های تیز یا سفت دوری کنید که می‌توانند گلو را خراش دهند و گلو درد راتحریک کنند.
چیزهای سرد بخورید: غذاها و مایعات سرد تورم و درد را کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

پس از برداشتن لوزه، گلودرد شایع است. بنابراین، خوردن چیزهای نرم و سرد برای کودک شما می‌تواند آرامش بخش باشد. اگر حالت تهوع ندارد، به او بستنی دهید و از غذاهای سرد و نرمی که معمولاا برای کاهش درد به کار می‌روند، به کودک خود بدهید تا دوران ریکاوری راحت و سریعی داشته‌باشد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت بهفید به اشتراک بگذارید.

بازبینی شده توسط آیه محمدی